Transport materiałów sypkich nierzadko bywa dużym przedsięwzięciem logistycznym, przed przewoźnikiem stoi bowiem wiele wyzwań i problemów, które należy na bieżąco rozwiązywać. Jednym z dylematów może być wybór rodzaju kontenera lub worków, w którym przewozi się towar. Ponadto istnieje wiele regulacji prawnych, które trzeba brać pod uwagę. Przeczytaj poniższy tekst i dowiedz się, jak zorganizować przewóz materiałów sypkich.
Jak zorganizować przewóz materiałów sypkich?
Organizacja przewozu materiałów sypkich uzależniona jest od ich rodzaju. Inaczej będzie przewoziło się materiały niebezpieczne dla zdrowia, a inaczej pozostałości budowlane, nawozy sztuczne, ziemię, węgiel, paszę, zboże, ryż, cukier, sól czy mąkę. W zależności od tego, jaki produkt sypki ma być transportowany, przewóz może wymagać na przykład utrzymania odpowiedniej temperatury i wilgotności. Jest to szczególnie ważne, gdy przewożone są produkty spożywcze lub takie, które są narażone na zbrylanie. W takiej sytuacji ścisła kontrola warunków transportu zaliczana jest do priorytetowych czynności każdego przewoźnika.
Transport materiałów sypkich najczęściej odbywa się drogami szybkiego ruchu i kolejowymi, nieco rzadziej morskimi i rzecznymi. Dobór odpowiedniego środka transportu zależy od rodzaju i ilości przewożonego towaru, odległości oraz warunków infrastrukturalnych. W przypadku krótkich tras popularnym rozwiązaniem są wywrotki i silosy na naczepach, które umożliwiają szybki załadunek i rozładunek. W transporcie kolejowym wykorzystuje się wagony samowyładowcze, które pozwalają na przewożenie dużych ilości materiału jednocześnie, co znacznie redukuje koszty jednostkowe. Dla transportu na duże odległości oraz międzynarodowych przewozów często stosuje się transport morski i rzeczny, w którym używa się specjalistycznych statków.
Istotny jest nie tylko dobór odpowiedniego środka transportu, ale i pojemnika, w którym materiały sypkie będą przewożone. Dużą popularnością cieszą się kontenery, worki i skrzynie oraz oczywiście mające wiele zalet worki typu Big Bag.
Transport materiałów sypkich w workach typu Big Bag
Worki typu Big Bag występują w wielu rozmiarach i rodzajach, co niewątpliwie ma wpływ na to, że są najczęściej wybieranymi pojemnikami do przechowywania i bezpiecznego transportowania materiałów sypkich. Ich największą zaletą jest to, że wytrzymują duże obciążenia - nawet do 2000 kg.
Big Bagi wykonane są głównie z polipropylenu, czyli tworzywa bardzo odpornego na obciążenia i warunki atmosferycznie.. Mają ergonomiczny kształt i dopasowują się do struktury transportowanego materiału, co pozwala na dużą oszczędność miejsca w ciężarówce czy innym pojeździe.
Kolejną mocną stroną worków Big Bag jest to, że można w nich przewozić wiele rodzajów materiałów sypkich, w tym:
- żwir,
- cement,
- gruz,
- żużel,
- sól drogową,
- nawozy,
- granulaty,
- chemikalia,
- ziarno,
- kawę,
- mąkę,
- cukier.
Worki Big Bag są też bardzo wygodne w użyciu, ponieważ umożliwiają szybki i sprawny załadunek. Na rynku dostępnych jest tak wiele ich rodzajów, że bez trudu można je dopasować do indywidualnych potrzeb danego przewoźnika. Zanim jednak zdecydujemy się na zakup określonego rodzaju Big Baga, warto sprawdzić grubość materiału, nośność i konstrukcję. Kluczowy jest dobór jego rodzaju do transportowanego towaru.
Do wyboru mamy Big Bagi polipropylenowe powlekane i niepowlekane. Jaka jest między nimi różnica? Otóż worki niepowlekane, ze względu na lepszą cyrkulację powietrza, rekomendowane są do transportowania wszystkich materiałów spożywczych i rolnych. Zmniejszają bowiem ryzyko zawilgocenia, a co za tym idzie rozwoju grzybów i pleśni. Worki powlekane będą z kolei idealne w celu przewożenia substancji pylących, takich jak gruz.
Przewóz materiałów sypkich a bezpieczeństwo i regulacje prawne
Transport materiałów sypkich podlega ścisłym regulacjom, które mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa ludziom i środowisku. Wymogi obejmują między innymi stosowanie odpowiednich pojazdów i pojemników, które zabezpieczają ładunek przed rozsypaniem i wpływem warunków atmosferycznych. Big Bagi sprawdzają się pod tym względem doskonale.
Warto pamiętać, że niezbędne jest też dostosowanie transportu do przepisów dotyczących ograniczeń wagowych, szczególnie w przypadku transportu drogowego, aby uniknąć uszkodzeń nawierzchni i kar administracyjnych. Jeśli przewożone są substancje niebezpieczne, konieczne jest ponadto stosowanie specjalnych norm dotyczących przewozu ADR.